Преподаватели
София Ангелова
Завършила съм две специалности в ТУ – София: “Автоматика и информатика” във Факултета за френско обучение по електроинженерство като магистър инженер и „Инженерен дизайн” като бакалавър инженер-дизайнер. Член съм на секция “Ергономия и дизайн” на НТС и експерт в ТК 59, технически комитет “Ергономия” към Български институт за стандартизация. Интересите ми са в областта на ергономията, софтуерната ергономия, взаимодействието човек-продукт, предаването на емоции чрез продукти на дизайна, представянето и възприемането на визуална информация.
Дисциплини
Въведение в дизайна
Ергономия
Ергономично проектиране
Софтуерна ергономия
Проектиране на потребителски интерфейси
Представете накратко специалност ИД. Какво и защо се изучава?
Специалността е сравнително нова на фона на много други в ТУ-София. Аз лично съм завършила първия й редовен випуск. Интересна, нетипична, артистистична, синтетична специалност – предполагам, че на това се дължи нейната популярност.
За кого е предназначена тази специалност и за кого не е подходяща?
По замисъл специалността цели да запълни нещо, което е липсвало в българските висши училища, а именно образование в областта на дизайна на широка гама продукти с фокус върху аналитично-синтетичния (системен) подход, за разлика от това, което обикновено дава едно обучение в областта на изкуствата.
Сериозното присъствие на ергономията сред преподаваните дисциплини е почти единствено по рода си. Важно е да се отбележи, че катедра „Инженерен дизайн ” е приемник на една от малкото лаборатории по ергономия в България.
Сериозното присъствие на ергономията сред преподаваните дисциплини е почти единствено по рода си. Важно е да се отбележи, че катедра „Инженерен дизайн ” е приемник на една от малкото лаборатории по ергономия в България.
Какви знания и умения са необходими на студентите, за да преминат през годините на обучение и да завършат успешно?
Да имат настройката да мислят и да си задават въпроси, да бъдат сръчни – другото се наваксва. :)
Естествено трябва да бъдат креативни и да не ги мързи, което ще рече, че трябва да имат истинска мотивация да се занимават с дизайн, което пък от своя страна значи, че няма място за рутина и трябва да бъдат готови да превключват между различни задачи. По принцип ми харесва все по-масово налагащото се схващане за дизайна като „за поле, в което се решават проблеми, каквото е проектирането на конкретен продукт, така и създаването на концепции за идентичност и стил на по-абстрактно ниво”.
Естествено трябва да бъдат креативни и да не ги мързи, което ще рече, че трябва да имат истинска мотивация да се занимават с дизайн, което пък от своя страна значи, че няма място за рутина и трябва да бъдат готови да превключват между различни задачи. По принцип ми харесва все по-масово налагащото се схващане за дизайна като „за поле, в което се решават проблеми, каквото е проектирането на конкретен продукт, така и създаването на концепции за идентичност и стил на по-абстрактно ниво”.
Какви знания и умения ще получат бъдещите инженер-дизайнери от специалност ИД?
Знанията, които биха могли да получат са в широк спектър – както в областта на точни науки като фундаменталните математика, физика, химия, така и в областта на науки за човека, философски и др. Уменията, които биха могли да натрупат са в областта на рисуването, приложните изкуства, калиграфията, графиката, пластиката и т.н.
Какви са възможностите за реализация на студентите по специалността след получаването на диплома от ИД?
Според мен възможностите за реализацията зависят от индивидуалните качества на студентите – все още „проблемът на давещият се е оставен в неговите собствени ръце”. За съжаление до момента не е направено (почти) нищо за връзка с бизнеса и за реализацията на студентите след тяхното завършване.
Кое е най-важното, на което се стремите да научите Вашите студенти?
Да бъдат позитивни, отворени към света и знанието, да развиват своята наблюдателност, да разпознават важното и смисленото в морето от информация, да развият умения за анализ. Или накратко, опитвам се да ги науча да МИСЛЯТ и да уважават мислещите хора, разбира се.
По-конкретно – много се радвам, когато студентите ми успяват да направят добри ергономични анализи и експерименти.
“Mъдър е не онзи, който знае всичко, а който знае необходимото” – Есхил
По-конкретно – много се радвам, когато студентите ми успяват да направят добри ергономични анализи и експерименти.
“Mъдър е не онзи, който знае всичко, а който знае необходимото” – Есхил
През годините, Вашите възпитаници успяха ли да Ви изненадат? Или и те да Ви научат на нещо?
В последните години имаме много големи, бих казала, излишно и неоправдано многобройни випуски. Не спира да ме изненадва това, че все още има хора, които идват да учат на принципа „учи, мама, за да не работиш”, насърчавани от техните родители. Немотивираните и неориентирани хора губят своето време и енергия, както и това на колегите и преподавателите си.
В същото време всяка година се появяват усмихнати, любопитни и търсещи хора, за които си заслужава цялата работа. :) От тези студенти, понеже с тях се получава комуникация, и аз научавам много, както фактологично, така за начина на мислене, интересите, модата на поколенията след моето.
В същото време всяка година се появяват усмихнати, любопитни и търсещи хора, за които си заслужава цялата работа. :) От тези студенти, понеже с тях се получава комуникация, и аз научавам много, както фактологично, така за начина на мислене, интересите, модата на поколенията след моето.
Какво бихте подобрили в специалност ИД и как?
Ще си позволя да помечтая… бих променила много неща – на първо място бих започнала с отделна сграда/корпус/етаж за специалността с подходящи помещения – просторни специализирани работилници, ателиета, халета, компютърни зали и т.н., със съвременно оборудване, техника, хардуер, софтуер, позволяващи работа с различни класически и модерни технологии и материали.
Бих намалила приема на студенти годишно на брой, съответстващ на реалните нужди на трудовия пазар. Задължително бих въвела входно интервю или изпит с писмено есе, чрез които да се отчете нивото на грамотност и мотивираност на кандидатите. След това бих работила заедно със студентите си по реални проекти, подадени от бизнеса, или съвместно с други образователни или научни институции. Бих въвела точни и ясни критерии за качество на работата на студентите, които да елиминират субективния фактор при оценяване.
Бих намалила приема на студенти годишно на брой, съответстващ на реалните нужди на трудовия пазар. Задължително бих въвела входно интервю или изпит с писмено есе, чрез които да се отчете нивото на грамотност и мотивираност на кандидатите. След това бих работила заедно със студентите си по реални проекти, подадени от бизнеса, или съвместно с други образователни или научни институции. Бих въвела точни и ясни критерии за качество на работата на студентите, които да елиминират субективния фактор при оценяване.
Какво бихте пожелали на бъдещите и настоящите студенти в ИД?
Да бъдат оптимисти, да открият за себе си това, с което се справят най-добре, което ги прави щастливи и да бъдат упорити, за да го следват, колкото и трудно да е понякога това.
Препоръчана литература
- Ергономия, БДС Компас, издание на Българския институт за стандартизация, ISSN 1314-3611, Брой 1, ян./фев. 2013, стр. 10-13
- Norman, D. The Design of everyday things, Basic Book, New York, 1998
- Preece, J., Y. Rogers, H. Sharp, D. Benyon, S. Holland and T. Carey. Human-Computer Interaction, Harlow, England: Addison-Wesley (Reading, MA: Addison-Wesley), 1994
- Rheingold, H. Tools for Thought, MIT Press, 2000
- Питър, Л., Р. Хъл, Принципът на Питър, Христо Г. Данов, Пловдив, 1981