• Инженерен дизайн
    • Специалност ИД
    • ПРЕПОДАВАТЕЛИ в специалност ИД
      • доц. д-р Боряна Георгиева
      • доц. д-р Михаела Гаджева
      • доц. д-р Геновева Владимирова
      • доц. д-р София Ангелова
      • доц. д-р Траян Стамов
      • гл. ас. д-р Александър Радославов
      • гл. ас. д-р Боряна Георгиева-Гущанова
      • гл. ас. д-р Емилия Очкова-Димитрова
      • гл. ас. д-р Здравка Брайкова-Николова
      • гл. ас. д-р Ивелина Даулова
      • гл. ас. д-р Светла Иванова-Василева
      • гл. ас. д-р Теодора Пешева
      • ас. Йоана Кютинска
    • Учебни дисциплини
  • Студенти
    • Кандидатстуденти
    • ОКС Бакалавър
    • ОКС Магистър
    • Дипломанти
    • Докторанти
    • СТУДЕНТСКИ ИСТОРИИ
  • Портфолио
    • ИД мрежа
    • конференция D etc.
    • Проекти ИД
    • Проекти на IDLab
      • Лаборатория ИД – IDLab
  • БЛОГ
  • Контакт
  • ENG
Преподаватели

Боряна Георгиева

Един инженер–мениджър с артистични наклонности, които понякога надделяват над разумната страна и с относително балансирано развити ляво и дясно полукълба.

Дисциплини

Теория на дизайна
Евристика в дизайна

Контакт

блок 4, етаж 5, кабинети 4508А и 4509
02 965 2882 и 02 965 3233
b_georgieva (at) tu-sofia.bg

Учебни материали

Теоретични аспекти на инженерния дизайн, записки към лекционен курс за студенти от ИД, МФ

Представете накратко специалност ИД. Какво и защо се изучава?
Съчетава строгата, логическа и последователна инженерна практика с артистичните, художествени и творчески нагласи. Целта е да се балансира между инженерната и художествената подготовка, да са взаимно допълващи се, обогатяващи се една друга и да се получи успешно приложима симбиоза между двете.
За кого е предназначена тази специалност и за кого не е подходяща?
За хора, които съчетават в себе си креативно и логическо мислене. Хора със силно изразени артистични наклонности не биха били подходящи за специалността.
Какви знания и умения са необходими на студентите, за да преминат през годините на обучение и да завършат успешно?
Еднакво добре усвоени знания и развити умения и в инженерните, и в художествените аспекти на специалността. Балансирано инженерно и артистично мислене.
Какви знания и умения ще получат бъдещите инженер-дизайнери от специалност ИД?
Да решават сложни (инженерни) задачи по творчески, креативен начин в различни области на дизайнерската практика. Добри умения за работа в екип.
Какви са възможностите за реализация на студентите по специалността след получаването на диплома от ИД?
Много големи, в различни отрасли на промишлеността и на човешката дейност като цяло.
Кое е най-важното, на което се стремите да научите Вашите студенти?
Да развиват креативно, нетрадиционно мислене и да генерират иновативни идеи.
През годините, Вашите възпитаници успяха ли да Ви изненадат? Или и те да Ви научат на нещо?
Винаги и непрекъснато ме изненадват в повечето случаи положително, понякога негативно, но както се казва – свят широк, хората са много и различни. Научиха ме, че винаги си заслужава да се раздаваш колкото можеш, дори и само за шепа хора. Имам привилегията да контактувам с млади, позитивно мислещи хора и това ме зарежда с положителна енергия, макар да е много изтощително. Също така ми помагат никога да не забравям, че насила може само да се вземе, а не да се даде.
Какво бихте подобрили в специалност ИД и как?
Искам да се подобри ефективното използване на материалната база, както и усвояването и използването на наличната техника, чрез интегрирането й в учебния процес. Бих искала да се увеличи участието на студенти в съвмести проекти с преподавателите, да се разчупи още повече стереотипа на провеждане на учебните занятия.
Какво бихте пожелали на бъдещите и настоящите студенти в ИД?
Да вземат максимално знания от всеки преподавател, дори и понякога да им се струват ненужни. Човек никога не знае кога ще му потрябва нещо, което друг му е казал и показал. Да не спират да мечтаят без ограничения, защото колкото по-големи и по-смели са мечтите им, толкова по-успешно реализирали се личности ще бъдат. Айнщайн е казал, че никога не греши този, който не опитва нещо ново. Никога да не спират да опитват нови неща, важното е да се учат от грешките си.

Препоръчана литература

  • Георгиева Б., Оценяване на дизайнерски продукти, издателство Дайрект Сървисиз ООД, София, 2015, ISBN: 978-619-7171-19-8
  • Георгиева Б., Теоретични аспекти на инженерния дизайн, издателство на Технически университет – София, София, 2014, ISBN: 978-619-167-124-3
  • Elam K., Geometry of Design, Princeton Architectural Press, New York, 2001
  • Heesch H., Otto Kienzle, Flächenschluß (System der Formen lückenlos aneinanderschließender Flachteile), Springer-Verlagq Berlin/Göttingen/Heidelherg, 1963
  • Hudak P., The Essence of Design, Yale Department of Computer Science, October 1, 2003
  • Рей Спангенбърг и Даян Моузър, История на науката, (в два тома), изд. Рива, 2007
  • Станков, В.К., Евристичният ресурс, С., изд. “Фондация Потенциал”, 2000
  • Станков, В.К., Евристика, нестандартно мислене и творчески подходи, С., изд. “Фондация Потенциал”, 2001
  • Станков, В. К., Полетът на мисълта или когато евристиката заговори, С., изд. “Фондация Потенциал”, 2002
Преподаватели

Споделете:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
Department of Engineering Design /// Technical University of Sofia /// Website Credits & Terms of Use Copyright 2024