• Инженерен дизайн
    • Специалност ИД
    • ПРЕПОДАВАТЕЛИ в специалност ИД
      • доц. д-р Боряна Георгиева
      • доц. д-р Михаела Гаджева
      • доц. д-р Геновева Владимирова
      • доц. д-р София Ангелова
      • доц. д-р Траян Стамов
      • гл. ас. д-р Александър Радославов
      • гл. ас. д-р Боряна Георгиева-Гущанова
      • гл. ас. д-р Емилия Очкова-Димитрова
      • гл. ас. д-р Здравка Брайкова-Николова
      • гл. ас. д-р Ивелина Даулова
      • гл. ас. д-р Светла Иванова-Василева
      • гл. ас. д-р Теодора Пешева
      • ас. Йоана Кютинска
    • Учебни дисциплини
  • Студенти
    • Кандидатстуденти
    • ОКС Бакалавър
    • ОКС Магистър
    • Дипломанти
    • Докторанти
    • СТУДЕНТСКИ ИСТОРИИ
  • Портфолио
    • ИД мрежа
    • конференция D etc.
    • Проекти ИД
    • Проекти на IDLab
      • Лаборатория ИД – IDLab
  • БЛОГ
  • Контакт
  • ENG
Преподаватели

Боряна Георгиева-Гущанова

Завършила съм 105 СОУ с разширено изучаване на италиански език и изобразителни изкуства в класа на художника Никола Ангелаков. За висшето си образование избрах дизайна и завърших тук в Техническия университет. Бакалавърската ми степен е в направление „Графичен дизайн“. Продължих с магистратура „Дизайн на облекло“. Много обичам живописта, особено акварелната. Увличам се по създаването на авторски облекла за ежедневието, а понякога и за специални поводи.

Дисциплини

История на изкуството и дизайна
Конструиране на облекло
Дизайн на облекло

Контакт

блок 4, етаж 5, кабинет 4507
+359 2 965 3693
boryana.georgieva (at) tu-sofia.bg

Представете накратко специалност ИД. Какво и защо се изучава?
В специалността се получават знания по основни дисциплини, изучавани в ТУ, както и специализирани дисциплини, целящи развиването на специфичните умения на всеки един студент в избраната от него област.
За кого е предназначена тази специалност и за кого не е подходяща?
Предназначена е за любознателни и търсещи хора. Такива, които ще питат и ще искат да получават знания. Определено трябва да могат да рисуват. В никакъв случай да не са мързеливи и да са тук тъй като по-лесно се учи рисуване отколкото математика, например.
Какви знания и умения са необходими на студентите, за да преминат през годините на обучение и да завършат успешно?
Студентите трябва да бъдат много съсредоточени и отдадени на образованието в сферата на дизайна. Не е достатъчно просто да присъстват в университета. Развиването на умения в тази сфера е свързано с много практика и експериментиране, за което ще трябва да се използва и времето извън университета.
Какви знания и умения ще получат бъдещите инженер-дизайнери от специалност ИД?
Ще се научат да не се страхуват да рискуват при взимането на решения и решаването на проблеми. Ще се научат на екипна работа.
Какви са възможностите за реализация на студентите по специалността след получаването на диплома от ИД?
Смятам, че за всеки има работа. Може би не веднага ще получат високоплатената длъжност, заради която са учили в Техническия университет. Достатъчно е да са изпълнителни и дисциплинирани и ще се изкачат по стъпалата. А ако имат късмет, могат да станат част от екипа преподаватели, като мен!
Нека имат смелостта да работят известно време за „без пари“. Не казвам за постоянно! Не винаги фирмата, в която искат да работят може да ги вземе на постоянно работно място веднага. Но винаги могат да предложат на работодателя този вариант на работа, като не забравят да си поставят срок – така ще имат възможност да покажат уменията си и да ги забележат, а и да получат така търсения от работодателите стаж. Самата аз по време на следването си съм работила в две студия за графичен дизайн като чирак. Там развих много от практическите си умения.
Кое е най-важното, на което се стремите да научите Вашите студенти?
Задачите за решаване в дизайна са безброй. Има основни положения, от които се изхожда при решаването им, но няма нищо твърдо и окончателно. Затова се опитвам да ги науча да мислят. Никога няма само едно решение, но ако мислят в правилната посока и имат добър вкус – половината работа е свършена.
През годините, Вашите възпитаници успяха ли да Ви изненадат? Или и те да Ви научат на нещо?
Преподаването е едно постоянно учене. Няма човек, който да знае всичко, а и не можеш сам да се сетиш да се информираш за всичко. Студентите са постоянен извор на идеи по каква тема още да се обогатяваш. Когато студентите търсят знания от теб, търсиш допълнително информация, за да можеш да им я предадеш.
Какво бихте подобрили в специалност ИД и как?
Аз съм завършила първия голям випуск от специалността (2005г.) Като студент, лично на гърба си изпитах колко е трудно на преподавателите да обърнат достатъчно внимание на всички студенти. Бих намалила броя на приеманите студенти на година. Смятам, че само изпитът по изобразително изкуство е недостатъчен за прием и бих въвела събеседване с кандидатите. Материалната база има нужда от допълване и обновяване.
Какво бихте пожелали на бъдещите и настоящите студенти в ИД?
Да не се отказват лесно. Да бъдат експериментатори. Да излизат извън отъпканите пътеки, защото времето на обучението в университета е за това. Имат пълна свобода да се изявяват и да развихрят въображението си в учебните проекти. Така че – действайте!

Препоръчана литература

Carol A. Nunnelly, Fashion Illustration School, Thames & Hudson, 2009
Джорджина О‘Хара, Енциклопедия на модата, Библиотека 48, 1995
Harriet Worsley, 100 Ideas That Changed Fashion, Laurence King Publishing, 2011
Alex Newman & Zakee Shariff, Fashion A to Z, Laurence King Publishing, 2009
Alison Smith, The Sewing Book, DK, 2009
Марта Р. Идалго, Всичко за съвременния моден дизайн, Книгомания, 2010
A. Racinet & M. Dupont-Auberville, The World of Ornament, Taschen, 2009

Преподаватели

Споделете:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
Department of Engineering Design /// Technical University of Sofia /// Website Credits & Terms of Use Copyright 2024