• Инженерен дизайн
    • Специалност ИД
    • ПРЕПОДАВАТЕЛИ в специалност ИД
      • доц. д-р Боряна Георгиева
      • доц. д-р Михаела Гаджева
      • доц. д-р Геновева Владимирова
      • доц. д-р София Ангелова
      • доц. д-р Траян Стамов
      • гл. ас. д-р Александър Радославов
      • гл. ас. д-р Боряна Георгиева-Гущанова
      • гл. ас. д-р Емилия Очкова-Димитрова
      • гл. ас. д-р Здравка Брайкова-Николова
      • гл. ас. д-р Ивелина Даулова
      • гл. ас. д-р Светла Иванова-Василева
      • гл. ас. д-р Теодора Пешева
      • ас. Йоана Кютинска
    • Учебни дисциплини
  • Студенти
    • Кандидатстуденти
    • ОКС Бакалавър
    • ОКС Магистър
    • Дипломанти
    • Докторанти
    • СТУДЕНТСКИ ИСТОРИИ
  • Портфолио
    • ИД мрежа
    • конференция D etc.
    • Проекти ИД
    • Проекти на IDLab
      • Лаборатория ИД – IDLab
  • БЛОГ
  • Контакт
  • ENG
Преподаватели

София Ангелова

Завършила съм две специалности в ТУ – София: “Автоматика и информатика” във Факултета за френско обучение по електроинженерство като магистър инженер и „Инженерен дизайн” като бакалавър инженер-дизайнер. Експерт в ТК 59, технически комитет “Ергономия” към Български институт за стандартизация. Интересите ми са в областта на ергономията, софтуерната ергономия, взаимодействието човек-продукт, предаването на емоции чрез продукти на дизайна, представянето и възприемането на визуална информация.

Дисциплини

Ергономия
Ергономично проектиране
Софтуерна ергономия

Контакт

блок 4, етаж 5, кабинет 4509
02 965 3233
sna (at) tu-sofia.bg

Линкове

Ангелова, С., Нови перспективи в ергономията, Издателство „Авангард Прима“, София, 2021, ISBN 978-619-239-626-8
Ергономия, БДС Компас, издание на Българския институт за стандартизация, ISSN 1314-3611, Брой 1, ян./фев. 2013, стр. 10-13

Представете накратко специалност ИД. Какво и защо се изучава?
Специалността е сравнително нова на фона на много други в ТУ-София. Аз лично съм завършила първия й редовен випуск. Интересна, нетипична, артистистична, синтетична специалност – предполагам, че на това се дължи нейната популярност.
За кого е предназначена тази специалност и за кого не е подходяща?
По замисъл специалността цели да запълни нещо, което е липсвало в българските висши училища, а именно образование в областта на дизайна на широка гама продукти с фокус върху аналитично-синтетичния (системен) подход, за разлика от това, което обикновено дава едно обучение в областта на изкуствата.
Сериозното присъствие на ергономията сред преподаваните дисциплини е почти единствено по рода си. Важно е да се отбележи, че катедра „Инженерен дизайн ” е приемник на една от малкото лаборатории по ергономия в България.
Какви знания и умения са необходими на студентите, за да преминат през годините на обучение и да завършат успешно?
Да имат настройката да мислят и да си задават въпроси, да бъдат сръчни – другото се наваксва. :)
Естествено трябва да бъдат креативни и да не ги мързи, което ще рече, че трябва да имат истинска мотивация да се занимават с дизайн, което пък от своя страна значи, че няма място за рутина и трябва да бъдат готови да превключват между различни задачи. По принцип ми харесва все по-масово налагащото се схващане за дизайна като „за поле, в което се решават проблеми, каквото е проектирането на конкретен продукт, така и създаването на концепции за идентичност и стил на по-абстрактно ниво”.
Какви знания и умения ще получат бъдещите инженер-дизайнери от специалност ИД?
Знанията, които биха могли да получат са в широк спектър – както в областта на точни науки като фундаменталните математика, физика, химия, така и в областта на науки за човека, философски и др. Уменията, които биха могли да натрупат са в областта на рисуването, приложните изкуства, калиграфията, графиката, пластиката и т.н.
Какви са възможностите за реализация на студентите по специалността след получаването на диплома от ИД?
Възможностите за реализацията зависят от индивидуалните качества на студентите – все още има какво да се желае в посока връзки с бизнеса и реализация на студентите след тяхното завършване.
Кое е най-важното, на което се стремите да научите Вашите студенти?
Да бъдат позитивни, отворени към света и знанието, да развиват своята наблюдателност, да разпознават важното и смисленото в морето от информация, да развият умения за анализ. Или накратко, опитвам се да ги науча да МИСЛЯТ и да уважават мислещите хора.
По-конкретно – много се радвам, когато студентите ми успяват да направят добри ергономични анализи и експерименти.
“Mъдър е не онзи, който знае всичко, а който знае необходимото” – Есхил
През годините, Вашите възпитаници успяха ли да Ви изненадат? Или и те да Ви научат на нещо?
Не спира да ме изненадва това, че все още има хора, които идват да учат на принципа „учи, мама, за да не работиш”, насърчавани от техните родители. Немотивираните и неориентирани хора губят своето време и енергия, както и това на колегите и преподавателите си.
В същото време всяка година се появяват усмихнати, любопитни и търсещи хора, за които си заслужава цялата работа. :) От тези студенти, понеже с тях се получава комуникация, и аз научавам много, както фактологично, така за начина на мислене, интересите, модата на поколенията след моето.
Какво бихте подобрили в специалност ИД и как?
Бих започнала с отделна сграда/корпус/етаж за специалността с подходящи помещения – просторни специализирани работилници, ателиета, халета, компютърни зали и т.н., със съвременно оборудване, техника, хардуер, софтуер, позволяващи работа с различни класически и модерни технологии и материали.
Бих намалила приема на студенти годишно на брой, съответстващ на реалните нужди на трудовия пазар. Задължително бих въвела входно интервю или изпит с писмено есе, чрез които да се отчете нивото на грамотност и мотивираност на кандидатите. След това бих работила заедно със студентите по повече реални проекти, по задания на фирми, или съвместно с други образователни или научни институции.
Какво бихте пожелали на бъдещите и настоящите студенти в ИД?
Да бъдат оптимисти, да открият за себе си това, с което се справят най-добре, което ги прави щастливи и да бъдат упорити, за да го следват, колкото и трудно да е понякога това.

Препоръчана литература

1. Baggini, J., How the World Thinks: A Global History of Philosophy, Granta Books, 2018
2. Rosling, H., A.&O. Rosling, Factfulness: Ten Reasons We’re Wrong About the World and Why Things Are Better Than You Think, Flatiron Books, 2018
3. Johnson, S., Where Good Ideas Come From: The Natural History of Innovation , Riverhead Books, 2011
4. Norman, D., The Design of everyday things, Basic Book, 1998
5. Preece, J., Y. Rogers, H. Sharp, D. Benyon, S. Holland and T. Carey. Human-Computer Interaction, Harlow, England: Addison-Wesley (Reading, MA: Addison-Wesley), 1994
6. Rheingold, H., Tools for Thought, MIT Press, 2000

Преподаватели

Споделете:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
Department of Engineering Design /// Technical University of Sofia /// Website Credits & Terms of Use Copyright 2024