Преподаватели
Боряна Георгиева
Един инженер–мениджър с артистични наклонности, които понякога надделяват над разумната страна и с относително балансирано развити ляво и дясно полукълба.
Дисциплини
Въведение в дизайна
Творчески методи в дизайна
Дизайнерски експертизи
История на техниката
Учебни материали
Теоретични аспекти на инженерния дизайн, записки към лекционен курс за студенти от ИД, МФ
Лекции по АСС за студенти от СФ
Портфолио
Представете накратко специалност ИД. Какво и защо се изучава?
Съчетава строгата, логическа и последователна инженерна практика с артистичните, художествени и творчески нагласи. Целта е да се балансира между инженерната и художествената подготовка, да са взаимно допълващи се, обогатяващи се една друга и да се получи успешно приложима симбиоза между двете.
За кого е предназначена тази специалност и за кого не е подходяща?
За хора, които съчетават в себе си креативно и логическо мислене. Хора със силно изразени артистични наклонности не биха били подходящи за специалността.
Какви знания и умения са необходими на студентите, за да преминат през годините на обучение и да завършат успешно?
Еднакво добре усвоени знания и развити умения и в инженерните, и в художествените аспекти на специалността. Балансирано инженерно и артистично мислене.
Какви знания и умения ще получат бъдещите инженер-дизайнери от специалност ИД?
Да решават сложни (инженерни) задачи по творчески, креативен начин в различни области на дизайнерската практика. Добри умения за работа в екип.
Какви са възможностите за реализация на студентите по специалността след получаването на диплома от ИД?
Много големи, в различни отрасли на промишлеността и на човешката дейност като цяло.
Кое е най-важното, на което се стремите да научите Вашите студенти?
Да развиват креативно, нетрадиционно мислене и да генерират иновативни идеи.
През годините, Вашите възпитаници успяха ли да Ви изненадат? Или и те да Ви научат на нещо?
Винаги и непрекъснато ме изненадват в повечето случаи положително, понякога негативно, но както се казва – свят широк, хората са много и различни. Научиха ме, че винаги си заслужава да се раздаваш колкото можеш, дори и само за шепа хора. Имам привилегията да контактувам с млади, позитивно мислещи хора и това ме зарежда с положителна енергия, макар да е много изтощително. Също така ми помагат никога да не забравям, че насила може само да се вземе, а не да се даде.
Какво бихте подобрили в специалност ИД и как?
Искам да се подобри ефективното използване на материалната база, както и усвояването и използването на наличната техника, чрез интегрирането й в учебния процес. Бих искала да се увеличи участието на студенти в съвмести проекти с преподавателите, да се разчупи още повече стереотипа на провеждане на учебните занятия.
Какво бихте пожелали на бъдещите и настоящите студенти в ИД?
Да вземат максимално знания от всеки преподавател, дори и понякога да им се струват ненужни. Човек никога не знае кога ще му потрябва нещо, което друг му е казал и показал. Да не спират да мечтаят без ограничения, защото колкото по-големи и по-смели са мечтите им, толкова по-успешно реализирали се личности ще бъдат. Айнщайн е казал, че никога не греши този, който не опитва нещо ново. Никога да не спират да опитват нови неща, важното е да се учат от грешките си.
Препоръчана литература
- Георгиева Б., Оценяване на дизайнерски продукти, издателство Дайрект Сървисиз ООД, София, 2015, ISBN: 978-619-7171-19-8
- Георгиева Б., Теоретични аспекти на инженерния дизайн, издателство на Технически университет – София, София, 2014, ISBN: 978-619-167-124-3
- Elam K., Geometry of Design, Princeton Architectural Press, New York, 2001
- Heesch H., Otto Kienzle, Flächenschluß (System der Formen lückenlos aneinanderschließender Flachteile), Springer-Verlagq Berlin/Göttingen/Heidelherg, 1963
- Hudak P., The Essence of Design, Yale Department of Computer Science, October 1, 2003
- Рей Спангенбърг и Даян Моузър, История на науката, (в два тома), изд. Рива, 2007
- Станков, В.К., Евристичният ресурс, С., изд. “Фондация Потенциал”, 2000
- Станков, В.К., Евристика, нестандартно мислене и творчески подходи, С., изд. “Фондация Потенциал”, 2001
- Станков, В. К., Полетът на мисълта или когато евристиката заговори, С., изд. “Фондация Потенциал”, 2002