Преподаватели
Михаела Гаджева
Завършила съм средно специално училище по дърворезба и вътрешна архитектура – гр.Трявна, магистър съм по скулптура, имам огромен практически опит като дърворезбар, тапицер, скулптор на водни пластики, сценография за театъра и киното, дизайнер на кукли и текстилни аксесоари и изделия за бита, майстор-сладкар съм на дизайнерски торти. Работя в областта на живописните и графични техники, като в тези направления имам множество международни участия в пленери и симпозиуми. Любима ми е работата с деца и съм готова за всякакви предизвикателства в различни области на изкуството и дизайна…
Дисциплини
Пластични методи и техники
Пластичен синтез
Изобразителни методи и техники
Представете накратко специалност ИД. Какво и защо се изучава?
Специалност ИД е интегративна дисциплина, т.е. ключовото и специалното в това направление за организация на живота ни е, че тази дисциплина дава възможност на обучаващия се в това направление да се докосне до необходимите знания, за да може да бъде адекватен на проблемите, нужни за решаване и ресор на дизайнера. Един истински дизайнер трябва да бъде както художник, така и инженер, както естет, така и философ, търсещ и намиращ…
В програмата на ТУ за ИД са включени всички необходими за целта дисциплини и направления. В художествените предмети е заложено предимно абстрактното развиване на мисленето и уменията, като слабост в този метод отчитам крайно оскъдно малкото часове, което не позволява пълноценно обучение в присъствието на преподавателя и на своите колеги – състудентите. Което налага в по-голямата си част самостоятелната работа на студентите, а преподавателят се превръща в консултант на огромен брой студенти за кратко време.
В програмата на ТУ за ИД са включени всички необходими за целта дисциплини и направления. В художествените предмети е заложено предимно абстрактното развиване на мисленето и уменията, като слабост в този метод отчитам крайно оскъдно малкото часове, което не позволява пълноценно обучение в присъствието на преподавателя и на своите колеги – състудентите. Което налага в по-голямата си част самостоятелната работа на студентите, а преподавателят се превръща в консултант на огромен брой студенти за кратко време.
За кого е предназначена тази специалност и за кого не е подходяща?
Тази специалност е предназначена за всички, които обичат да работят, не са мързеливи, рискът за тях е начин на живот, грешката е път, а успехът е нежен полъх за глътка въздух по пътя в битката със самия себе си и условностите на живото ни съществуване.
Какви знания и умения ще получат бъдещите инженер-дизайнери от специалност ИД?
След като завършат тази специалност, студентите ще знаят какво им е нужно, за да произведат един дизайнерски продукт и къде и как да намерят това, в което още нямат опит.
Какви са възможностите за реализация на студентите по специалността след получаването на диплома от ИД?
Не мога да отговоря на този въпрос, защото е опасно да се дават празни надежди. Но мога да кажа от личен опит, че когато човек е безкомпромисен към себе си, желанията и мечтите си и искрено и истински следва повика на сърцето си – успехът е сигурен, каквото и да означава това.
Кое е най-важното, на което се стремите да научите Вашите студенти?
Да бъдат честни, да бъдат всеотдайни, да не си пестят усилията, да не се отказват и да правят множество грешки, като не очакват резултат и награда. Да приемат всяка поставена задача като средство за ставане на по-добър и успешен, защото поемаш риска да се провалиш. Да бъдат свободни – т.е. несъвършени. Съвършенството е Божи дар и то не може да бъде наша цел, само повод за борба. Как уча на всичко това – като ги предизвиквам и провокирам всеки според възможностите си.
През годините, Вашите възпитаници успяха ли да Ви изненадат? Или и те да Ви научат на нещо?
И ме изненадаха, и ме научиха. Изненадаха ме тези, които на пръв поглед изглежда, че нямат талант и умения, но когато ги освободя от условията и от задачите, като цел за оценка и подпис и ги призова да изпълнят задачата само заради себе си, т.е. с любов, прецизност и красота – не мога да опиша какъв е резултатът – съвършенство, няма други думи да опиша каква вяра в себе си и желание за работа в този момент завладява цялата природа на неуспешния… Затова се научих никога, никого и по никакъв повод да не подценявам, нито да давам крайни оценки на никого – колега или студент, а да търся в себе си грешката за неуспеха и провала на другия… Имам опит и познания в дадена област, но не знам всичко – това ме предпазва от гордост и дава шанс за общуване и споделяне с другите и така ставаме екип.
Какво бихте подобрили в специалност ИД и как?
По законен път да се изисква всеотдайност и компетентност от страна на преподавателите и повече часове за практика по водещи дисциплини.
Какво бихте пожелали на бъдещите и настоящите студенти в ИД?
Ако наистина това е техният път – да вървят и да изискват, за да получат.