Преподаватели
Мирослав Денчев
С компетенции в областта на Обща теория на системите, техническо творчество, методология на науката и инженерното проектиране, с докторска дисертация на тема “Нови евристики в инженерното проектиране“.
Дисциплини
Въведение в дизайна
Творчески методи в дизайна
История на техниката
Дизайнерски експертизи
Контакт
Представете накратко специалност ИД. Какво и защо се изучава?
Тази специалност е интегративна по своя характер и е насочена към създаването на специалисти, които да са в състояние да трансформират антропогенните системи (енергийни, веществени и информационни) в системи за човека и пазарни продукти. Хуманизирането на жизнената среда на човека е основна идея при изграждането на постиндустриалното общество. При инженерния дизайн се съчетават усещането за естетичност и полезност с логиката на научните аргументи. Това предполага по-високи нива на арт умения и инженерни познания. Тези цели са в основата на документите, представящи специалността съгласно изискванията на ЗВО и критериите за акредитация.
В курса на обучение се изучават общообразователни, базови художествени, инженерни, дизайнерски и хуманитарни дисциплини, които в своята съвкупност формират необходимата квалификация на бъдещите инженер-дизайнери.
В курса на обучение се изучават общообразователни, базови художествени, инженерни, дизайнерски и хуманитарни дисциплини, които в своята съвкупност формират необходимата квалификация на бъдещите инженер-дизайнери.
За кого е предназначена тази специалност и за кого не е подходяща?
Тази специалност е подходяща за лица с явно изразени иновативни нагласи, способни да изобразяват идеите си, да притежават способности и умения да интепретират хармонизирани и композиционно добре структурирани системи, но и да ценят аналитичните методи и логическите изводи. Бъдещите инженер-дизайнери не би трябвало да са подвластни на стереотипи.
Какви знания и умения са необходими на студентите, за да преминат през годините на обучение и да завършат успешно?
За успешното завършване на обучението по Инженерен дизайн е необходимо студентите да имат малко талант и силна мотивация да покрият изискванията за успешен учебен процес. Интелектуалният фон, който трябва да притежават като съвкупност от теоретични знания и практически умения е необходимо да не е тясно профилиран, а в рамките на нормалното и постижимото с тенденция към многостранно развитие.
Какви знания и умения ще получат бъдещите инженер-дизайнери от специалност ИД?
Завършилите тази специалност в ТУ-София съответно на своите индивидуални постижения в учебния процес придобиват необходимите знания и умения да проектират естетизирани продукти за бита, промишленото производство, информационни и рекламни елементи и системи за индивидуално и обществено потребление. Те ще имат познания в областта на ръководството на творчески екипи, маркетинга и начините за реализация на своите проекти.
Какви са възможностите за реализация на студентите по специалността след получаването на диплома от ИД?
Предвид теоретичните аспекти при подготовката на инженер-дизайнерите и в съответствие с техните индивидуални способности, интереси и желания те могат да се адаптират бързо към различните продуктови сегменти на икономиката. Обучението е широко профилно и създава възможности за мобилност при избора на конкретни сфери на реализация.
Кое е най-важното, на което се стремите да научите Вашите студенти?
Желая да науча моите студенти да поддържат в хармония взаимодействието емоции-логика. Добре е това да се превърне в смисъл на техния живот. Някой беше казал, че най-великото изкуство е изкуството на живота. Истинското щастие като че ли е превръщането на професията в лична удовлетвореност и реализирани ценности.
През годините, Вашите възпитаници успяха ли да Ви изненадат? Или и те да Ви научат на нещо?
Като университетски преподавател с над тридесет годишен стаж винаги съм работил с млади хора. Всяко поколение е различно, но това приемам за нормално, а не „изненадващо“. Възхищавам се на тези мои студенти, които демонстрират оптимизъм в бъдещето, увереност в себе си, стремеж към по-добро бъдеще и…“не се уморяват да бъдат различни“.
Обучението е двустранен процес. Аз също се стремя да бъда техен „прилежен ученик“. Най-вече от тях се уча да ги разбирам, да търся позитивното в тяхното поведение, да не разглеждам себе си и моите връстници като абсолютен връх на постижимост, като носители на абсолютни истини.
Какво бихте подобрили в специалност ИД и как?
Този въпрос не предполага кратък отговор. Бих работил за нормално еволюционно развитие на специалността. Това означава не разрушаване на вече създаденото, а надграждане на постигнатото по отношение на кадрово осигуряване, осъвременяване на материалната база, адекватни на настоящето, учебно съдържание, дидактически методи, работа в екипи със студентите, поощряване на все повече творчески изяви на студенти и преподаватели в т.ч. и съвместни.
Какво бихте пожелали на бъдещите и настоящите студенти в ИД?
На всички мои настоящи и бъдещи студенти желая здраве, дръзновение, вътрешна хармония със своето Аз, нормални човешки радости и… преодолими трудности.