• Инженерен дизайн
    • Специалност ИД
    • ПРЕПОДАВАТЕЛИ в специалност ИД
      • доц. д-р Боряна Георгиева
      • доц. д-р Михаела Гаджева
      • доц. д-р Геновева Владимирова
      • доц. д-р София Ангелова
      • доц. д-р Траян Стамов
      • гл. ас. д-р Александър Радославов
      • гл. ас. д-р Боряна Георгиева-Гущанова
      • гл. ас. д-р Емилия Очкова-Димитрова
      • гл. ас. д-р Здравка Брайкова-Николова
      • гл. ас. д-р Ивелина Даулова
      • гл. ас. д-р Светла Иванова-Василева
      • гл. ас. д-р Теодора Пешева
      • ас. Йоана Кютинска
    • Учебни дисциплини
  • Студенти
    • Кандидатстуденти
    • ОКС Бакалавър
    • ОКС Магистър
    • Дипломанти
    • Докторанти
    • СТУДЕНТСКИ ИСТОРИИ
  • Портфолио
    • ИД мрежа
    • конференция D etc.
    • Проекти ИД
    • Проекти на IDLab
      • Лаборатория ИД – IDLab
  • БЛОГ
  • Контакт
  • ENG
Студентски истории

Христо Динев

Христо Динев: работя в InterConsult Bulgaria – ICB като 3D дизайнер на корабни симулатори. Интереси – хммм… много са :)
– 3D графиката като цяло – компютърни ефекти, 3D софтуер и скриптиране, видео игри и технологиите зад тях, уникални хардуерни устройства като Microsoft Kinect и Oculus Rift, 3D скенери и принтери…
– Предприемачество, лидерство, самоопознаване;
– Икономика, финанси, маркетинг.

Кога бяхте студент в специалност ИД?
Започнах през 2004-та и почти завърших семестриално през 2008-ма, след което прекъснах. Дипломирах се през ноември 2012 г.
Откакто сте завършил(а), работите ли по специалността?
Да, работя, но не бих казал, че е „по специалността“.
Разкажете дали и как прилагате наученото от ИД?
Прилагам главно наученото от предметите по 2D и 3D софтуер, Софтуерна ергономия.
Кое Ви хареса най-много от обучението в ИД?
Имаше някои интересни предмети – Ергономия, Дескриптивна геометрия, Софтуерна ергономия, Фирмена култура.
Кое не беше на ниво от обучението в ИД?
1. Крайно недостатъчна подготовка по софтуерни продукти, от които всеки професионален дизайнер ще има нужда в работата си.
2. Прекалено много теоритични знания, които имат малко или никакво приложение на пазара на труда. Малко практика.
Какво предлагате да се подобри и как?
Според мен, основната цел на висшето образование е да подготви студента за пазара на труда – като самонает предприемач или добре платен специалист. ИД в сегашния си вид не предоставя тази подготовка. Специалността е по-скоро “индустриален” дизайн – насочен към автомобилостроенето, бялата и черна техника, и др. Както знаем обаче, подобна индустрия засега в България почти няма. Всички бихме искали дизайнерските екипи на Ferarri и Porsche да са тук, но оставяйки мечтите на страна, трябва да се подготвим за реалността. А тя е следната – болшинството от обявите за работа, които намерих след кратка справка в Jobs.bg са за графични дизайнери на печатни продукти, графични и уеб дизайнери, 3D дизайнери за видео игри, както и за дизайнери на потребителски интерфейси (UI/Web designer). Нито една обява за “чист” индустриален дизайнер. ИД има специализация след трети курс (мода / графичен дизайн), но тя е по-скоро “пришита” към основната линия.

Какво предлагам – на първо място, непрекъснат диалог с подходящи български фирми – студиа за уеб дизайн, софтуерни компании, разработващи мобилни продукти или игри, фирми, занимаващи се с интериор и др. Анализиране на техните нужди – какви хора биха им били полезни.
Трябва и цялостно преразглеждане на учебната програма на ИД, взимайки много сериозно предвид изискванията на бизнеса и проучвания на пазара за следващите години. Намаляване до минимум на сухите чисто теоритични знания, за сметка на практическите. Договаряне с фирмите на полу-професионални, но напълно реални проекти, приложими в реалния свят, изпълнени от студенти под формата на курсови задачи, а защо не и дипломна работа. Това дава на младия човек самочувствие, че нещо променя и е полезен, а не само празна оценка в книжката. Тези няколко основни стъпки биха дали наистина ценни знания и биха повишили квалификацията на колегите, а от там и стандарта им на живот. Смятам, че това са напълно постижими промени, и с достатъчно желание от страна на цялата катедра ИД, биха станали реалност.

Поддържате ли лична или професионална връзка с други (бивши) студенти от ИД? А с преподаватели от ИД?
Да, поддържам тесни лични и професионални контакти с по-голямата част от колегите си.
Любим предмет? Защо?
Ергономия, Дескриптивна геометрия.
Любим проект? Защо?
Курсовата ми работа по Фирмена култура, заради цялата интересна информация, която трябваше да систематизирам за Nintendo Co., Ltd.
Кое е най-важното, което научихте в ИД?
Може би основите на някои полезни софтуерни продукти.
Какво бихте пожелали на бъдещите и настоящите студенти в ИД?
Да направят всичко възможно да разберат как биха искали да се развиват след като завършат. От моите наблюдения, човек се чувства също толкова объркан в края на обучението си, както в началото.

Дори да сте първи или втори курс, представете си, че сте завършили. С какво се занимавате? Каква е мечтаната ви работа? Опитайте 3D графиката, опитайте мода, опитайте дизайн на надуваеми мечки Панда :) Намерете нещото, което ви доставя удоволствие и го правете със страст!

tu_ed_students_stories_hristo-dinev_640x300_002

.

Уебсайт: hristodinev.carbonmade.com

Снимки от: личен архив
Интервю от: декември 2013 :: Публикувано: февруари 2014

Студентски истории

Споделете:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
Department of Engineering Design /// Technical University of Sofia /// Website Credits & Terms of Use Copyright 2024