Студентски истории
Анелия Андонова
Анелия Андонова: Project/Program Manager и Web/UI/UX/Interaction Designer.
Професионалният ми опит е в сферата на международни e-Learning и уеб проекти като Дизайнер и Ръководител проекти. Интересувам се от науки за човека, дизайн на взаимодействието човек-продукт, потребителско преживяване, уеб дизайн и социални медии, мениджмънт, образование, пътувания, музика, кино.
Харесва ми и идеята на тази специалност – да ни научи да мислим като дизайнери, без значение дали продуктът ще е химикалка, самолет, лого или уебсайт.
Но за мен лично, липсата на връзка и екипна работа между преподаватели и студенти беше най-големият недостатък. Тук имам предвид трудната или невъзможна комуникация на различни поколения, начин на живот и приоритети.
Другият голям недостатък за мен – липсата на връзка с бизнеса и реализация по време на следването и след дипломирането.
Според мен едни от най-належащите промени:
1) Процесът на кандидатстване и подбор на студенти
Задължително да се върне кандидатстването и с изпит по математика – за тази специалност се изисква и логическо, и аналитично, и креативно мислене. Изучават се и много и фундаментални инженерни науки, които без базови познания по математика биха направили обучението по ИД фиктивно или неуспешно.
Според мен трябва да има и интервю на кандидатите – колкото по-рано навлезнат в реалния свят, толкова по-добре. Правилно подбраните кандидати са тези, които освен уменията, оценени от изпитите, имат и други необходими качества за тази професия. Мотивацията е едно от основните.
Смятам, че в момента випуските са с прекалено много студенти на брой. Това намалява качеството на образованието за всички приети. Би трябвало да има не повече от 50 човека на година.
2) Връзка с бизнеса
Учебният план трябва да бъде променен така, че да отговаря на нуждите и реалната обстановка в професията. Освен създаването на продукт, дизайнерите да имат познания и опит в реализирането на продукта, намирането на клиенти и проекти, управлението и създаването на фирми и екипи и т.н.
Част от обучението задължително да е в реална фирма, с реални задължения и проекти, в екип.
Специалността да поддържа връзка с фирми и работодатели, които да търсят и наемат студентите по време и след обучението.
3) Подобряване на базата
Работа в екип и доброволчески и други проекти за подобряване на съществуващата база.
Достъп на студенти до зали, където да могат по всяко време да се събират и обсъждат идеи и проекти. Доста лесно за осъществяване, но с огромно значение, според мен.
4) Онлайн обучения
Онлайн система за обучение – платформа, където да има лекции, упражнения, полезни връзки и др. Платформата да бъде част от обучението по дизайн в ИД, но и да има допълнителни материали за желаещите да обогатят знанията си в различни сфери.
5) Международен обмен
От изключителна важност също, според мен. Като се започне със свободното владеене на поне един чужд език. Обмен на студенти за кратък или по-дълъг период, стажове във фирми и/или организации, посещения, участия и организация на международни дизайн събития.
Защото е реализиран, работещ и се използва от хора – това би искал всеки дизайнер. Защото ме вдъхнови. Защото имаше нужда и се разреши проблем. Защото покрай проекта опознах някои от преподавателите. И защото има положителна промяна за специалността и в малка част за образованието и хората, които се интересуват от дизайн.
Дизайнът не е за всеки – дизайнерът трябва да има знания, умения и опит в много и различни сфери.
Човекът, като ползвател на продуктите, които се създават, е най-важна част от дизайна.
.
Блог: elephantinspace.com
Снимки от: личен архив
Интервю от: март 2014 :: Публикувано: април 2014